Nemzetközi projektek

<< Vissza

2005. április-május – Villingen (Németország)

21. századi modern gépjármű-technológia

Leonardo da Vinci mobilitási projekt az Európai Unió támogatásával, a Tempus Közalapítvány közvetítésével (HU-04-PL-132)

2005. április 23. és 2005. május 14. között 10 szakközépiskolai tanuló utazott Villingen-be (Németország), hogy részt vegyen egy 3 hetes szakmai gyakorlaton, melyet a Gewerbeschule Villingen-Schwenningen fogadó intézmény szervezett. A diákok a háromhetes gyakorlatukat a fogadó intézmény tanműhelyeiben végzett magas szintű szakmai munkával töltötték német diákokkal vegyes tanulócsoportokban. Munkájuk során korszerű diagnosztikai berendezések működését tanulták meg, új technológiákkal, anyagokkal ismerkedtek és a szakmai német nyelvtudásukat is bővítették. Szabadidőben sokat sportoltak, hétvégeken kirándultak.
A külföldi szakmai gyakorlaton részt vett kedvezményezettek:

  • Borzák Attila autóelektronikai műszerész, 13. évfolyamos tanuló
  • Csépe Endre autóelektronikai műszerész, 13. évfolyamos tanuló
  • Domokos Gábor autóelektronikai műszerész, 13. évfolyamos tanuló
  • Janovics Ferenc autószerelő, 13. évfolyamos tanuló
  • Józsa Gergely autószerelő, 13. évfolyamos tanuló
  • Losonczi Imre autószerelő, 13. évfolyamos tanuló
  • Magyar Zoltán autószerelő, 13. évfolyamos tanuló
  • Náczi Mihály autóelektronikai műszerész, 13. évfolyamos tanuló
  • Rada László autószerelő, 13. évfolyamos tanuló
  • Váczi Szabolcs autóelektronikai műszerész, 13. évfolyamos tanuló

A tanulókat Szabó Ivett nyelvtanár mentorálta a helyszínen. A fogadó intézményben a projekt és a diákok támogatói Berndt Simon igazgatóhelyettes és Werner Weber igazgató voltak.
A diákok lelki felkészítését Nyíriné F. Tóth Edit, kulturális és nyelvi felkészítését Szabó Ivett és Tóthné Zilahi-Sebess Zsuzsanna tanárnők végezték.
A projektet Watson Judit koordinálta a magyar kollégákkal és a német partnerintézménnyel közösen.

Watson Judit
projekt-koordinátor

 

 

Kísérőtanári beszámoló
Háromhetes szakmai gyakorlat
Villingen-Schwenningen, 2005. április 23. 2005. május 15.
2005. április 23-án 10 tanulóval (5 autószerelő és 5 elektronikai műszerész) indultam Villingen-Schwenningenbe, ahol a Leonardo Program keretében háromhetes szakmai gyakorlaton vett részt a csoport. Az itt eltöltött három hét programját a fogadó iskola rendkívül részletesen megtervezte.
A tanulók hétfőtől péntekig iskolai tanórákon illetve gyakorlati órákon vettek részt, csoportbontásban vagy együtt. A tanítási és gyakorlati órák során a tanulók előre meghatározott témákkal foglalkoztak (ezeket előzetesen az itthoni és a külföldi iskola oktatói egyeztették), megismerték a legmodernebb technikai felszereléseket, ezek gyakorlati alkalmazását, dolgoztak számítógépes programokkal és használták a tanműhely modern mérőeszközeit is.
Általánosan elmondható tapasztalat, hogy az oktatók rendkívül elégedettek voltak tanulóink felkészültségével, nyelvi tudásuk azonban csak a lassabb haladást segítette elő. Nyelvi problémák esetében álltam a tanulók és tanárok rendelkezésére. Az is elmondható, hogy a nyelvi környezet nagyon fontos volt, hiszen a tanulók ez alatt a három hét alatt megtanulták az alapvető szakmai kifejezéseket.
Ezeket az iskolai napokat egészítették ki a gyárlátogatások, üzemlátogatások és a hétvégi kirándulások. A gyár– és üzemlátogatások alkalmával olyan gyárakba jutottunk el, amelyek szoros kapcsolatban állnak a közlekedési / autóipari szakmacsoport területével. Ezek közül a következőket emelném ki:

  • Mahle dugattyúgyár
  • Siemens VDO
  • Freiburgi Autóipari Kiállítás
  • BBS (autófelni gyár)
  • Rastatt – Mercedes gyár

E Leonardo Program keretében a szervező/fogadó iskola másik alapelve az volt, hogy egy külföldi tanulmányi program nemcsak az adott szakma ismeretét és annak mélyebb megismerését jelenti, hanem a kultúra megismerését is. Ennek szellemében a hétvégéken és ünnepnapokon olyan programokat szerveztek, amelyek megismertették a diákokat a térség színes hagyományaival, történelmi emlékeivel. E programok közül a következőket emelném ki:

  • Hegau – Birnau – Bodeni-tó – Konstanz – Schaffhausen (vízesés) kirándulás
  • Straszburg – látogatás és vezetés az Európa Parlamentben
  • Wolfach – üvegfúvók gyára
  • Gutach – skanzen (tradicionális német házak és berendezéseik)
  • Duna – eredetek
  • Triberg – vízesés

Ezeken a kirándulásokon mindig a tanító tanárok valamelyike kísért bennünket, ezzel is segítették a kellemes hangulatot. Rendkívül fontosnak érzem elmondani, hogy a tanárok mindent megtettek annak érdekében, hogy tanulóink ezt a három hetet programokban és ismeretekkel bővülve tölthessék el.
A szállás (egy vendéglátóipari szakközépiskola kollégiuma) és az ellátás is megfelelő volt. Itt is figyeltek arra, hogy a tanulók igényeit szem előtt tartsák, akár még az ebéd vagy vacsora megválasztásában is.
Összefoglalóan elmondható, hogy a három hetes szakmai gyakorlat programja – legyen az szakmai vagy kulturális - rendkívül pontosan, a diákok fejlesztéséhez leginkább igazodóan volt összeállítva. A körülmények megfelelőek voltak ennek biztosításához.
A gyakorlat végeztével a tanulók egy német és egy magyar nyelvű tanúsítványt kaptak, amely tartalmazza, hogy milyen területeken, milyen kompetenciák fejlesztésére került sor.
Kecskemét, 2005. november 20.
Szabó Ivett

 

HU-04-PL-132                  Die kurze Zusammenfassung des Projekts in deutscher Sprache
In der Zusammenarbeit von der "entsendenden" Einrichtung (András Gáspár Fachmittelschule, Fachschule und Kollegium, Kecskemét, Ungarn, Projetkkoordinator: Sándor Fazekas) und der "aufnehmenden" Einrichtung (Gewerbeschule Villingen-Schwenningen, Deutschland, Projektkoordinator: Bernd Simon) wurde das Leonardo Mobilitätsprojekt "Moderne Kraftfahrzeugtechnologie im 21. Jahrhundert" als dreiwöchiges Auslandspraktikum verwirklicht, an dem 10 Begünstigte aus zwei Berufen (5 Automechaniker, 5 Autoelektriker) von 25. 04. 2005 bis 13. 05. 2005 teilgenommen haben.
Das Projekt begann am 01. 01. 2005 mit dem Ausschreiben der inneren schulischen Bewerbung. Dann kam es zu einer neuntätigen Vorbereitungsreise von Judit Watson nach Deutschland (16. – 24. 01. 2005). Im Rahmen dieser Reise wurde die aufnehmende Einrichtung des letzten Mobilitätsprojektes aufgesucht, so konnten die Europässe der damaligen Begünstigten fertiggestellt werden. Nach der Vorbereitungsreise wurde am 26. 01. 2005 ein Informationsabend gehalten, an dem die Kandidaten aus zwei Berufen und ihre Eltern teilgenommen haben. Der Informationsabend wurde von Judit Watson (Kontaktperson), István Dudás (Fachlehrer) und Mihály Sajti (Klassenlehrer) gehalten, wo alle Fragen beantwortet und Dauer und Verlauf des Auslandspraktikums geklärt wurden. Abgabetermin der Bewerbungen war die erste Woche im Februar, es kam 23 Bewerbungen. Die Auswahl der Begünstigten (5 + 2 Ersatzschüler aus beiden Berufen) bedeutete eine zweiwöchige Diskussion. Die kulturelle Vorbereitung (von Ivett Szabó) dauerte vom 15. 02. 2005 bis 11. März 2005 (wöchentlich 2X45 Minuten, nach den originellen Stundenzahlen, aber in anderen Phasen). Die psychologische, seelische Vorbereitung wurde von Edit Nyíri-F.Tóth vom 3. 03. 2005 bis 17. 03. 2005 durchgeführt (es gab eine zweiwöchige Verspätung wegen anderer Bewerbungsarbeiten der Kollegin). Die sprachliche und fachsprachliche Vorbereitung wurde von Ivett Szabó und Zsuzsanna Tóth-Zilahi Sebess vom 18. 02. 2005 bis 15. 04. 2005 geführt (entsprechend dem im Projekt festgelegten Termin und Zeitraum). In der Woche vor der Reise bekamen die Begünstigten, deren Namen am 20. finalisiert waren, eine intensive fachliche Vorbereitung.
Nach den Bedingungen des Projektes hätte kein Begleiter mit den Begünstigten mitfahren können. Der Direktor der aufnehmenden Einrichtung und auch die Begünstigten hielten sich aber dazu fest, dass ein Lehrer, ein Begleiter mitfährt. Der Projektkoordinator der entsendenden Einrichtung gab die Müglichkeit für das Monitoring-Besuch an Ivett Szabó weiter, die die ganze 3 Wochen über mit der Gruppe zusammen war und auch die Aufgabe des Monitoringbesuches erledigte.
Im Program des dreiwöchigen Auslandspraktikums gab es Unterricht, Werkstattpraxis in Gruppen und zusammen mit deutschen Schülern. Die organisierten Ausflüge waren auch fachlich sehr nützlich (siehe dazu Bericht der Begleiterin). Die fehlenden sprachlichen Kenntnisse bedeuteten am Anfang grosse Probleme, aber die Begünstigten gewöhnten sich schnell an die deutschsprachige Umgebung.
Monitoring und Mentoring war auch die Aufgabe der Begleiterin. Sie war im täglichen Kontakt mit dem Projektkoordinator der aufnehmenden Einrichtung und auch mit den deutschen Lehrern aus der Schule. Sie war auch die Dolmetscherin während der Ausflüge, in den Betrieben und Firmen. Sie hatte die Aufgabe, die Arbeit der Begünstigten jeden Tag mit den Schülern zusammen zu bewerten. Sie und der Projektkoordinator der aufnehmenden Einrichtung stellten die Zeugnisse (sowohl deutsch als auch ungarisch) zusammen.
Sowohl die Projektkoordinators als auch die Begleiterin und die Vorbereitungslehrer, die die Rückkoppelung im Herbst durchgeführt haben, waren der Meinung, dass die begünstigten fachlich, sprachlich und auch mental Entwicklung zeigten. Die Begünstigten selbst waren auch der Meinung, dass die Hemmungen (die sie vor der Reise hatten) am Ende des Praktikums völlig verschwanden. Die erworbenen / entwickelten Kompetenzen wurden mit Zeugnissen (sowohl deustch als auch ungarisch) und mit Europass erkannt. Das dreiwöchige Auslandspraktikum wurde als Sommerpraktikum und mit Note 5 anerkannt.
Die Begünstigten präsentierten ihre Erfahrungen über das Auslandspraktikum mit organisierten Vorführungen. Die örtliche Wochenzeitschrift (Kecskeméti Lapok) veröffentlichte einen Artikel über das Praktikum unserer Begünstigten. In der Organisation der aufnehmenden Einrichtung erschien auch ein Artikel im Kreis und Region über dieses Program. Die Schüler aus den Grundschulen in Kecskemét erfuhren auch über die Möglichkeit des Auslandspraktikums in unserer Schule an den Berufswahltagen.

<< Vissza